Vejledning ved sygdom

Hvordan har dit barn det idag

Sygdomspolitik

Er barnet rask eller syg?

Det kan specielt for børns vedkommende af og til være svært at afgøre, om de er syge eller raske, og ofte må man foretage et skøn. Barnet er rask, når det er feberfrit, og almentilstanden er upåvirket. Barnet skal kunne deltage i de aktiviteter, det plejer uden at kræve særlig omsorg og pasning. Barnet skal fx kunne lege ude og tage med på udflugt.

Se også: ’Hvordan har dit barn det i dag’

Hvornår må et barn komme i institution?

Reglerne for fremmøde i institution er fastsat for at begrænse spredning af smitsomme sygdomme. Hovedreglen er at syge børn ikke må møde i institutionen, og at et barn med en smitsom sygdom først må modtages, når det ikke længere smitter. Barnet er rask når det på sædvanlig måde kan klare at opholde sig i institutionen. Det vil sige, at barnet skal kunne deltage i de aktiviteter, det plejer, uden at kræve særlig pasning. Hvis et barn møder i institutionen uden at være helt rask, har det på grund af nedsat modstandskraft større risiko for at få komplikationer til sygdommen eller pådrage sig en anden sygdom, samt smitte andre.

Se gode råd: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/boern/sygdomme/diverse/boernehave-syge-boern/

Inkubationstid og smitteperiode

Inkubationstiden er den tid, der går, fra man er smittet, og indtil der opstår symptomer på sygdommen. Smitteperioden er det tidsrum, hvor man kan smitte andre.

Disse regler er retningslinjer vi følger. Når jeres barn er syg må barnet ikke komme i institution. Hvis jeres barn bliver syg i institutionen, vil vi kontakte jer forældre, med henblik på snarest afhentning af jeres barn. Barnet bør blive hjemme indtil det er helt frisk, og anbefaler en feberfri dag hjemme. Dette for at støtte barnets immunforsvar, således at barnet ikke hurtigt får en ny sygdomsperiode.

Sundhedsstyrelsen har udarbejdet pjecen ”Smitsomme sygdomme hos børn og unge: Vejledning om forebyggelse i daginstitutioner, skole m.v. 2011” Vejledning for skoler, daginstitutioner og forældre.

Vi følger de generelle regler og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Se dem her:

Sygdom i vuggestue

Et barn i vuggestuealderen vil sjældent selv kunne fortælle at det er utilpas. Det vil være det pædagogiske personale, som vil se at barnet ikke er frisk, som vil se at barnet er påvirket, er træt, har blanke øjne, virker utilpas. Vil se at det er for svært og krævende for barnet at indgå i dagens aktiviteter. Et barn behøver ikke at have feber for at være sygt. Men det vil være en helhedsvurdering af barnets tilstand.

Som forældre vil I kunne opleve, at når I henter jeres syge barn hjem, vil barnet virke frisk når I er kommet hjem. Dette er ikke unormalt, idet barnet her har mulighed for at slappe af, for at få ro, barnet skal ikke længere forholde sig til de andre børn i gruppen.

Især vuggestuebørn vil ofte have mange sygedage. Det er derfor en god ide at opbygge et netværk, som kan hjælpe med pasning.

Medicin

Vi giver som udgangspunkt ikke medicin i institutionen, eller indsmører barnet med lægeligt ordinerede cremer. Undtagelsesvist hvis barnet har en kronisk sygdom. Dette skal dokumenteres lægeligt.

Men tag altid en snak med personalet og find en god løsning.

Informative oplysninger omkring omløb af sygdomme

I hvert hus informeres der tillige ved omløb af diverse sygdomstilfælde som skoldkopper, øjenbetændelse, lus mm., så i som forældre ved besked herom.

Information om den enkelte sygdom – oversigt

Information til forældre om smitsomme sygdomme hos børn og unge - Sundhedsstyrelsen (sundhedsstyrelsen-prod-184570-cd.azurewebsites.net)

Hvordan har dit barn det idag

Shape Created with Sketch.