Sammenhæng og overgang til skole

sammenhæng og overgang skole

Princip for sammenhængen mellem dagtilbud Ry, Knudsø skolen og Mølleskolen

Vi ønsker at skabe en god sammenhæng mellem børnehave og skole. En sammenhæng der tager sit udgangspunkt i den bedste start på livet  - en sammenhængende børnepolitik for Skanderborg kommune, som er med til at give os fælles børnesyn.

Vi vægter legens betydning højt, da det er gennem legen at børn udvikler sig socialt og kreativt – og får en nysgerrighed som gør at de bliver parate til læringsmiljøer i såvel børnehave som skole.

Børnene skal være parate til at møde skolen – men skolen skal også være parat til at møde børnene, der hvor de er. Samarbejdet og viden herom får vi skabt gennem en god og konstruktiv dialog mellem børnehaver og skole – såvel på ledelsesniveau og mellem pædagoger og lærer.

Gennem pædagogisk arbejde i storbørnsgrupper i børnehaverne får vi skabt et særligt fokus på at gøre børnene klar til skolen – Et arbejde som tager sit udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan og de aftaler der laves i samarbejdet mellem dagtilbud og skole.

Det er afgørende at alle børn er trygge ved skolestarten – og dermed får skabt de bedste forudsætninger for trivsel og læring. Dette sikre vi bl.a. ved besøg på skolen, besøg i børnehuse og ved planlagte praktikdage.

Personalet i dagtilbud og skoler har en fælles viden om den pædagogiske praksis – der bygges ovenpå det som børnene har lært i dagtilbuddet.

En vigtig forudsætning for en god klassedannelse og kendskab til børnene når de starter i skolen, er en god overlevering af viden om børnene fra såvel pædagoger som forældre.

Til overgangsbeskrivelser for alle børn anvender vi Hjernen og hjertets dialogmodel. Den sikrer at vi kommer rundt om alle barnets udviklingszoner og inddrager forældrene.

For nogle få børn vil det give mening at vente et år med at komme i skole. Skal dette være tilfældet sker det i en dialog mellem børnehave, forældre og skole. Skolen inddrages så tidligt som muligt i dialogen herom, og der arbejdes ud fra konkrete handleplaner som skal sikre at barnet gennem sin tid i børnehaven opnår bedst muligt at blive parat til skolen.

Skal et barn tilbydes et skoletilbud uden for det almene skoletilbud, sker dette i samarbejde med forældre, PPR, skole og dagtilbud.

Det skal tilstræbes, at et sådant tilbud ikke kommer som følge af en skoleudsættelse.

Årshjul og procesplan for samarbejdet omkring kommende skolebørn

Fælles for det tværprofessionelle samarbejde imellem dagtilbuddet i Ry, Knudsø skolen og Mølleskolen er, at skabe fælles værdi i det pædagogiske arbejde igennem konkrete tiltag:

Årshjul og procesplan