Hvad vægter vi i samarbejdet med jer forældre?

Der knokles af en flok fædre til arbejdsdagen.

En flok fædre knokler igennem til arbejdsdagen.

Vi ser dét at skabe sammenhæng mellem hjem og institution, hvor vi er hinandens forudsætning for at skabe det bedst mulige børneliv, som en af vores fornemmeste opgaver.

I Lynghoved inddrages hele familien i den tid, barnet er i institutionen - eksempelvis ved det fælles morgenbord hver morgen, fælles forældrearrangementer, i arbejdet omkring institutionens vedligeholdelse og omkring barnets trivsel. Vi bestræber os på at bevare den gode stemning og af, at vi forbliver et sted, som børn og forældre tænker tilbage på med et smil. Ifølge Loris Malaguzzi, som er grundlæggeren af Reggio Emilia-tankegangen, er der kun tale om en ordentlig pædagogik i en institution, hvis den hænger sammen med familien og familiens forhold.

”Man kan som forældre opleve at komme til en forældresamtale og blive spurgt meget ind til familiens liv, fremfor at pædagogerne kun fortæller om deres billede af ens barn” (citat fra en forælder).

Pædagogerne er nysgerrige, og vi planlægger det pædagogiske arbejde i forhold til jeres barn bedst, når vi har så stort et kendskab til jer og jeres barns start på livet som muligt.

Vi gør ligeledes meget ud af at inddrage jer forældre, ikke kun i forhold til jeres eget barn men også ift. de andre børn, som er en del af fælleskabet. Dette kommer til udtryk både i hverdagen og på vores forældremøder.

Forældre viser hvordan man pelser et rådyr.

En mor på besøg med familiens hund i forbindelse med et projekt om kæledyr.

Dokumentationen af vores arbejde med børnene er også vigtigt for forældresamarbejdet. Det kan være plancher, billeder, videoklip, læringsfilm og vigtigst af alt den daglige dialog og fortællingen om de nære ting. Udover de daglige snakke er det altid muligt at lave en aftale om en samtale, hvis noget kræver mere tid eller koncentration til at udfolde nuancerne i det, I gerne vil snakke om.

Bestyrelsen (link)

Digitalt forældresamarbejde:
Vi finder det vigtigt, at I løbende kan  være en del af jeres barns liv. Derfor lægges der løbende læringsfilm op i institutionen. Vi lægger ligeledes iMovies og billeder op på Aula, som I sammen med jeres barn kan sidde derhjemme og se og tale om. Vores mål med brugen af de digitale medier er, at I får øje på,  hvordan jeres barn trives og er udviklingsmæssigt i institutionen, samt at vi får større mulighed for at skabe sammenhæng med jeres barns liv i  institution og jer som familie.