Pædagogisk arbejde

Pædagogisk fokus

Vi har stor fokus på at skabe tryghed i vores børnegruppe - en tryghed der kan give børnene mod på at udforske deres omgivelser og ro til at fordybe sig i leg og aktiviteter. For at børn kan føle sig trygge, er det vigtigt med tillidsfulde og tætte relationer til os voksne, hvorfor vi har særligt fokus på nærvær og den tætte kontakt til hvert enkelt barn.

Derudover arbejder vi med relationer børnene i mellem, hvor vi forsøger at understøtte deres interesse og nysgerrighed på hinanden. Vi har fokus på den gode kontakt, hvor vi bl.a. øver at kunne sige til, men også hvordan man siger fra.

Sprog er også et af nøgleordene i vores pædagogiske arbejde. Vi har særligt fokus på sproget i hverdagen, og sætter ord på de ting vi gør. Også alt det i vores omgivelser giver grund for sproglig opmærksomhed, og vi at følger børnenes initiativer, og alt det som de er optaget af.

Vi øver rigtig meget selvhjulpenhed. Her tager vi udgangspunkt i barnets alder og udvikling. For nogle handler selvhjulpenhed om at lære selv at spise med ske, mens det for andre er spændende at øve sig i at tage overtøj på, så man kan komme hurtigt ud og lege.

Forældresamarbejde

Vi lægger stor vægt på det gode forældresamarbejde, som for os er baseret på gensidig tillid og åbenhed. Vores tilgang til samarbejdet tager udgangspunkt i en forståelse af, at det er forældrene, der kender deres barn bedst, og vi vil således altid forholde os åbne og lyttende overfor alt det forældrene kommer med af vigtig viden, undring, eller bekymringer.

Vi prioriterer den daglige dialog højt, da det er gennem denne, vi har mulighed for at skabe en god og tryg overgang mellem institution og hjem. Ligeledes ønsker vi, at forældrene får en god fornemmelse af deres barns dagligdag. Mange forældre er glade for at følge med i deres børns hverdag gennem billeder, hvorfor vi bestræber os på så ofte så muligt, at lægge billeder op af dagens aktiviteter og leg.

Kommunikation omkring mere generel information så som ferie, mødetider og fælles beskeder foregår via vores hjemmeside AULA (findes også som App).

Dagligdagen i Børnehuset

6:30 – 7:30: Fælles morgenmad, leg og hygge på Vaskebjørnenes stue.

7:30: leg på stuerne

8:30: formiddagsmad og samling

9:00: Vi går i gang med dagens aktiviteter. Dette kan være kreative projekter, motorisk udfoldelse, leg på stuen og legepladsen eller ture rundt i vores dejlige lokalområde, som byder på både spændende natur og kultur. Vi følger vejret og årstiderne og ikke mindst børnenes interesser og initiativer.

10:30: Middagsmad

11:00: Børnene puttes i deres krybber, barnevogne og på madrasser. De børn, som har sovet formiddagslur, vil typisk være oppe i dette tidsrum, hvilket giver god mulighed for ro og fordybelse sammen med dem.

13:30: eftermiddagsmad og leg

15:30: Fælles leg på legepladsen eller vaskebjørnenes stue.