Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Vores værdier og pædagogiske grundlag

Vores værdier og pædagogiske grundlag

På Stadion Alle arbejder vi alle ud fra Skanderborg Kommunes værdigrundlag:

Mennesker møder mennesker

  • Når mennesker møder mennesker, opstår fællesskaber, og dermed skabes grundlaget for, at vi kan skabe udvikling sammen.
  • Når vi skaber udviklingen sammen, bringes flere ressourcer i spil, og vi når længere. Og hvis alle er med, når vi ekstra langt.
  • Vi sætter en ære i, at vi møder hinanden som mennesker, at der er plads til alle, og at vi forpligter os selv og hinanden på at gøre vores bedste.

 

Børnehaven

 

Vi er et nyere Børnehus, som er godt i gang med at få skabt vores egen pædagogiske praksis og kultur. Vi har fra starten haft et særligt fokus på at skabe nærvær og tryghed for børnene. Vi mener at et trygt barn har overskud til at udforske den omgivende verden, afprøve nye ting og tage imod nye udfordringer. Vi mener det er vigtigt, at hvert enkelt barn bliver mødt med positive forventninger i trygge rammer, så barnet får de bedste forhold for trivsel, udvikling og læring. Dette er grobund for en hverdag, hvor barnet får mod og lyst til at være deltagende, bidrage til fællesskabet og være nysgerrig på det, der sker omkring en.

Vi er det mindste børnehus i dagtilbuddet med en vuggestuegruppe og to børnehavegrupper, en legeplads og overskuelige rammer inde som ude, hvilket vi mener gør dette hus til noget helt særligt.  Mange af børnene kender hinanden på kryds og tværs i vuggestuen og i børnehaven, og på legepladsen kan søskende finde sammen. Vi er få voksne og få vikarer, som børnene skal lære at kende, hvilket er med til at gøre hverdagen tryg og forudsigelig for det enkelte barn. Vi vægter fællesskabet med fællessamling, leg imellem vuggestuen og børnehaven, temaer på tværs og meget mere. 

Et eksempel:                     

I vuggestuen er en gruppe børn på vej ud på legepladsen. I børnehaven sidder børnene rundt om bålet, hvor de har samling og får lidt formiddagsmad. Tom og Ane fra vuggestuen bliver tiltrukket at de ældre børn og bålet og de sætter sig ved siden af Per og Heidi fra børnehaven. På Stadion Alle er inkluderende fællesskaber på tværs af vuggestue og børnehave en helt naturlig del af hverdagen.

Forældregruppen er mindre og en del af dem har både børn i vuggestuen og i børnehaven. Mange kender hinanden, hvilket er med til at give en hyggelig og rar stemning i huset. 

Den styrkede pædagogiske læreplan for Børnehuset Stadion Alle er et godt afsæt og en brugbar værktøjskasse for os til at rammesætte vores pædagogiske overvejelser og pædagogiske praksis. 

Vi prioriterer legen højt i vores hus. En af de helt centrale elementer i den styrkede læreplan er bl.a. legen og legens betydning, at børnenes egne perspektiver og leg skal være styrende i det pædagogiske arbejde, og at pædagogik og læring skal indgå i alle typer situationer gennem hele dagen fx i rutinesituationer så som af og påklædning, i de planlagte pædagogiske aktiviteter og i den børneinitierede leg. 

Børnehaven

En forældre giver børnene en dejlig gyngetur i en af vores hængekøjer.

"Det er gennem legen, at barnet får kontakt til og udtrykker sine tanker og følelser. Og gennem legen, at det udvikler sin fantasi, sociale kompetencer og identitet" - Berit Bae 

 

vuggestuen

 

Vi vil gerne være et Børnehus hvor:

  • Jeres børn trives og udvikler sig i relation med andre børn
  • Børnene bliver mødt af anerkendende voksne, der giver nærvær, tryghed og omsorg
  • Der er fællesskaber og plads til det enkelte barn
  • Børnene bliver udfordret og lære nyt
  • Barnets leg er højt prioriteret
  • Vi arbejder i processer og følger børnenes spor
  • Barnet møder forskellige læringsrum inde og ude
  • Vi tilstræber et godt forældresamarbejde