Pædagogisk læreplan

Den styrkede læreplan for Dagtilbud Ry

Dagtilbudsloven har siden 2004 tilsagt, at der skal laves pædagogiske læreplaner i alle dagtilbud. I 2019 blev loven om den nye styrkede læreplan vedtaget.

Det nye i den styrkede læreplan er, at der nu laves et fælles sprog og retning for arbejdet i dagtilbud 0 – 6 år. Det skal være tydeligt, hvad der kendetegner dagtilbud frem for eksempelvis skolen.

Som noget nyt lægges der op til at beskrive et fælles pædagogisk fundament om blandt andet børnesyn, børnefællesskaber, leg, dannelse og et bredt læringssyn med fokus på læringsmiljøet.

Illustration: Den styrkede pædagogiske læreplan - Det fælles pædagogiske grundlag

I Dagtilbud Ry har vi valgt at formulere den pædagogiske læreplan ud fra det pædagogiske grundlag og i forhold til de seks læreplans temaer:

• Alsidig pædagogisk udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fælleskab

Dagtilbud Ry er et samlet dagtilbud for syv børnehuse. For at sikre mangfoldigheden i de syv huse er det op til hvert enkelt hus at beskrive, hvorledes de i praksis arbejder med hvert enkelt tema, samt dokumentation og evalueringskultur.

Leder af dagtilbud er ansvarlig for at sikre, at der sker en løbende pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring og dannelse.

Kravet om etablering af en evalueringskultur i dagtilbuddet skal understøtte, at det pædagogiske personale udvikler en faglig, selvkritisk og reflekteret tilgang til det pædagogiske arbejde.

Forældrebestyrelsen skal inddrages i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningen af den pædagogiske læreplan samt inddrages i daginstitutionens arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, internt i dagtilbud og fra dagtilbud til skole.

Læringssyn

Vi anskuer læring gennem en opmærksomhed på de alle de processer, børn og voksne hele tiden befinder sig i.

Læring er noget, som hele tiden foregår i de små hverdagssituationer i vuggestuen og børnehaven. Barnet lærer i situationen, når udfordringer, behov og interesse står i forhold til barnets aktuelle udviklingstrin. Pædagoger og pædagogmedhjælpere skal derfor opstille muligheder for barnet, og øve os i at udnytte ”dagens øjeblikke”.

På den måde åbner vi muligheden for at lave noget sammen og skabe gode relationer, der kan være sjove og motiverende for barnet.

Forklar mig, og jeg glemmer.

Vis mig, og jeg husker.

Lad mig prøve, og jeg forstår.