Kost og fødselsdage

Kost

Kosten på Stadion Alle

Vores køkken er placeret midt i huset i forbindelse med fællesrummet. Vi ønsker at duften og tilberedningen af maden skal være en del af vores dagligdag. Køkkenet bliver ofte inddraget, når vi arbejder med forskellige temaer fx til fastelavn, påske, halloween, jul og til vores ugentlige båldag.

Der bliver serveret formiddagsmad, varm og kold mad til frokost samt eftermiddagsmad hver dag. De børn som kommer ml. 6.30 - 7.30 får tilbudt morgenmad. Morgenmaden består af havregrød med frugt, havregryn med mælk, frisk frugt og evt. lidt brød og ost.

Ernæringsassistenten laver en menuplan for hver uge, som forældrene kan læse på AULA. På Stadion Alle tager vi udgangspunkt i Skanderborgs kommunes overordnede kostpolitik for daginstitutionsområdet, og kosten bliver sammensat efter fødevarestyrelsens anbefalinger. I det daglige har ernæringsassistenten ansvaret for, at udforme kostplaner, indkøb af råvarer og tilberedelse af maden, samt holde en høj hygiejnestandard i køkkenet.

Vi har fokus på madspild og den grønne profil, og hvordan vi kan genbruge rester i en ny form. Der bliver fx kun stillet den mængde mad frem på rullebordet, som vi formoder at børnene kan spise. Mad der ikke har været på bordet på stuerne kan fryses ned og bruges igen i en ny ret.

Mælk og brød som serveres i børnehuset er overvejende økologiske og derudover tilstræber vi, så meget økologi som muligt. Der skal tilbydes frisk frugt og grøntsager hver dag til børnene og sukker og fedt skal minimeres (se i øvrigt vores sukkerpolitik for dagtilbuddet).

tekst

Middagsmad på Stadion Alle, fiskedeller med kogte gulerødder, salat, kogte kartofler og persillesovs
tekst

Menuplanen for uge 1 2021

Fødselsdag

Fødselsdage på Stadion Alle

Barnets fødselsdag er en festdag, som vi selvfølgelig skal fejre med flag, hurraråb og sang. Når vi fejrer fødselsdag har vi en række ritualer, som børnene hurtigt lærer, og dermed bliver fejringen  en vigtig del af barnets kulturelle dannelsesproces. Barnets fødselsdag kan vi holde på flere måder, enten her i huset eller hjemme hos barnet.  Der er tradition for lidt godt at spise, og vi opfordrer til, at der holdes sunde fødselsdage med f.eks. frugt, boller o. lign. i stedet for kage og slik. I dagtilbuddet har vi en sukkerpolitik, som vi ønsker at følge.

Stadion Alle fødselsdag

I børnehaven holder vi fødselsdag på legepladsen. Forældrene har bagt pølsehorn, der er formet som en lang slange. Vi synger, råber hurra, leger og fødselsdagsbarnet åbner fødselsdagsgaven.

Stadion Alle fødselsdag vuggestuen

I vuggestuen holder vi fødselsdag i fællesrummet. Forældrene har bagt spinatboller til børnene. Vi synger, tænder lys,  fødselsdagsbarnet åbner en gave og vi råber hurra!!