Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vuggestue og børnehave

 

Vuggestuen - Brumbasserne 

Pædagogik

I vuggestuen har vi et særligt fokus på at skabe nærvær og tryghed for børnene. Et trygt barn har overskud til at udforske den omgivende verden, afprøve nye ting og tage imod nye udfordringer. Man kan sige, at barnets oplevelse af tryghed er med til at danne grundlaget for dets udvikling og læring. Derfor tager vi i vores arbejde udgangspunkt i, at få skabt tætte relationer til hvert enkelt barn.

 

Vuggestuen

En gruppe vuggestuebørn øver sig i at gå på trapper. Det er sjovt og styrker grovmotorikken og balancen.

 

I dagligdagen deler vi børnene op i mindre grupper for at skabe ro til fordybelse og leg. Vi arbejder med både voksen- og børneinitierede aktiviteter. Herved bliver barnet dels præsenteret for nye oplevelser og udfordringer, mens der samtidig er plads til aktiviteter, som følger børnenes egne initiativer. At skabe en fælles opmærksomhed om noget med udgangspunkt i barnets egne initiativer, bidrager til at udvide børnenes forståelse og nysgerrighed.

Vi arbejder løbende med rummenes indretning for at skabe inspiration til nye lege og aktiviteter for børnene. Vi skaber små rum i rummet ved at bruge hjørner, kroge, tæpper og rumdelere.

På Brumbassestuen vil leg være højt prioriteret, fordi...

"Det er gennem legen, at barnet får kontakt til og udtrykker sine tanker og følelser. Og gennem legen, at det udvikler sin fantasi, sociale kompetencer og identitet" - Berit Bae 

Vi bestræber os på at skabe et roligt og forudsigeligt miljø, hvor hvert enkelt barn føler sig set og hørt. Vi hjælper det enkelte barn med at få skabt gode relationer til de andre børn på stuen, for at det dermed kan føle sig som en del af fællesskabet.

Læs meget mere om vores pædagogiske overvejelser og praksis i "Den styrkede pædagogiske læreplan"

Vuggestuen

Det er december måned, og vi har samling med juletema. Vi synger julesange, nissehuerne er fundet frem, og netop denne dag i december får børnene besøg af to små nisser.
Samling skaber et fællesskab, der styrker sproget og udvikler børnenes opmærksomhed. 

 

Dagligdagen i vuggestuen på Brumbassestuen 

Alle tider er cirka tider.

Kl. 6.30-7.30:Morgenmad og leg i fællesrummet sammen med børnehavebørnene
Kl. 7.30-8.45:Leg i fællesrummet eller på stuen
Kl. 8.30-9.00:Formiddagsmad 
Kl. 9.00: Vi holder samling på stuen. Om fredagen har vi fælles samling med børnehaven. Herefter går vi i gang  med dagens aktiviteter. Vi inddeler børnene i mindre grupper, og gør brug af både legepladsen, motorikrummet i kælderen, vuggestuens rum og fællesrummet, som er et godt sted til kreative projekter. Vi benytter ligeledes lokalområdet til ture med børnene. Aktiviteterne kan både være vokseninitierede og børneinitierede. Nogle aktiviteter er planlagt på forhånd, mens andre opstår spontant.   
Kl. 10.45-11.15: Middagsmad
Kl. 11.15-12.00: Børnene bliver puttet i barnevogne og krybber, og de ældste sover indenfor på madrasser.
Kl. 13.30:Børnene spiser eftermiddagsmad i takt med, at de står op. Herefter leger vi på stuen, i fællesrummet eller går på legepladsen. I løbet af eftermiddagen slår vi os sammen med børnehaven.
Stadion Alle - overgangen

Overgangen fra vuggestuen til børnehaven.
To drenge synges op i børnehaven i vores trillebøre. Vi har sammen med børnene pyntet den med balloner og flag.

 

 

Børnehaven - Musestuen og Billestuen

Pædagogik

På Musestuen er det vigtigt, at hvert enkelt barn bliver mødt med positive forventninger i trygge rammer, så barnet får de bedste betingelser for trivsel, udvikling og læring. Dette er grobund for en hverdag, hvor barnet får mod og lyst til at være deltagende, bidrage til fællesskabet og være nysgerrig på det, der sker omkring en. Når man som barn bliver mødt med positive forventninger af de voksne, vil det føre til positive handlinger. 

Stadion alle fælles legeplads

På vores fælles legeplads har vi fokus på fællesskabet og mangfoldigheden. ​​​Søskende har mulighed for at lege sammen på kryds og tværs, og vuggestuebørn og børnehavebørn spejler sig i hinanden og lære at tage hensyn. 

 

En dag i børnehaven er bygget op om faste rutiner. Rutinerne skal forstås som faste læringsrum, hvor der sker mange pædagogiske tiltag såsom at vente på tur, selvhjulpenhed, sprog, lytte, fokus på overgange og forudsigelighed. Lige præcis forudsigeligheden er vigtigt for barnet, da det er med til at skabe ro og tryghed.

Nærvær og omsorg betyder meget for børnene og at være en del af et fællesskab, hvor barnets perspektiver bliver set og hørt. Med dette udgangspunkt vil vi være opmærksomme på det store og lille fællesskab. I mindre grupper kan vi som voksne tilpasse læringsmiljøet til det enkelte barns udvikling og gruppen som helhed, samtidig med at der bliver skabt ro til fordybelse. I det store fællesskab vil barnet opleve et tilhørsforhold og være en del af noget større, hvor hver især har sit at bidrage med. Det er både i det store og små, at børnenes perspektiver skal høres, og vi som personale vil have øget fokus på at opmuntre børnene til at komme med deres perspektiver. Dette gør sig gældende i både planlagte aktiviteter og børneinitieret leg. de skal føle sig set og hørt.

På Musestuen og Billestuen vil leg være højt prioriteret, fordi...

"Det er gennem legen, at barnet får kontakt til og udtrykker sine tanker og følelser. Og gennem legen, at det udvikler fantasi, sociale kompetencer og identitet" - Berit Bae.

Leg sker hele tiden. Både i børneinitieret leg, voksenstyrede aktiviteter og rutinerne. Det er derfor vigtigt, at vi som personale er bevidste om børnenes intentioner, så vi ikke bremser dem i deres leg. Derudover skal vi som voksne være bevidste om vores position i legen (foran, bagved eller ved siden af). Det er i legen relationen kan få lov at blomstre både mellem voksne og børnene og børnene imellem. Som personale skal vi være opmærksomme på læringsmiljøet, så det invitere hvert enkelt barn til leg.

Læs meget mere om vores pædagogiske overvejelser og praksis i "Den styrkede pædagogiske læreplan"

 

Stadion Alle Samling på legeplads

Vi har samling på legepladsen og leger "lille hund der er en der har taget dit kødben".
Når vi holder samling skaber vi et rum, hvor børnene er til stede om noget sammen. Det er med til at udvikle børnenes fællesskabsfølelse.

 

Dagligdagen på Musestuen og Billestuen

Alle tider er cirka tider.

Kl. 6.30-7.30:Der tilbydes morgenmad i fællesrummet og hygge omkring bordet. Der er mulighed for at tegne, lave puslespil m.m. eller lege.
Kl. 7.30-8.45:Der er leg i fællesrummet og på stuen. En gruppe børn og en voksen går ud på legepladsen omkring kl. 8.00, imens de yngste børn får tilbudt at lege indenfor på stuen. Mange børn siger farvel til forældrene på legepladsen, og børnene får altid vasket hænder af deres forældre inden afleveringen.
Kl. 9.00-9.30: Oftest samles vi på legepladsen efter håndvask til formiddagsmad. Det er dejligt at starte dagen sammen, og her er der mulighed for at sige godmorgen til hinanden samt snakke om dagen. De fleste fredage har vi fællessamling med vuggestuen på legepladsen.
Kl. 9.30-10.30:I dette tidsrum foregår der oftest planlagte aktiviteter, ture ud af huset, kropslig udfoldelse i vores motorikrum i kælderen, leg på stuen og legepladsen. Vi har fokus på fordelingen af børnene, så der bliver skabt rum til fordybelse og leg.
Kl. 10.30-11.00:Der ryddes op på de fleste lege og aktiviteter. Børnene kommer i små grupper på toilet/skiftet ble og får vasket hænder, hvorefter der er tid til at samles på stuen eller på legepladsen til sang, rim og remser.
Kl. 11.00-11.30:Vask af hænder og derefter middagsmad. Børnene er så vidt muligt selv  deltagende i måltidet, så de øser selv op på deres tallerkner, sender maden videre til deres side kammerat osv. Samtidig skal roen og fællesskabet omkring måltidet prioriteres højt.
Kl. 11.30-12.00: Vi går i garderoben og tager overtøj på, vi har fokus på selvhjulpenhed, da det giver en følelse af mestring og styrker det motoriske. De børn der skal sove, gør sig klar til det, hvor der ligeledes er fokus på selvhjulpenhed.
Kl. 12.00-13.45:Vi er på legepladsen og der er børn som sover middagslur på stuen. Ofte er der et par børn som får lov til at lege inde i fællesrummet.
Kl. 13.45-14.30:Hvis vejret er til det bliver vi enten ude på legepladsen det meste af eftermiddagen og spiser eftermiddagsmad der, eller vi vælger at gå indenfor og har hviletid i kælderen med noget musik eller en historie. Det er også nu tid til toiletbesøg, skift af ble og få vasket hænder.
Kl. 14.30-17.00: I dette tidsrum er der leg og småaktiviteter på stuen, i fællesrummet eller leg på legepladsen. Sidst på eftermiddagen samles vi med vuggestuen.

 

 

Stadion Alle båldag

Hver mandag har vi båldag. Vi laver enten et oplevelsesbål eller  et bål, hvor  der bliver lavet tryllesuppe, pandekager, snobrød og meget mere.
Et bål får kroppen til at slappe af. Børnene ser gløderne blusse, de sanser varmen fra bålet, de hører dets knitren og kan lugte røgen. Det stimulere sanserne.