Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Stuerne

 

V u g g e s t u e  G r u p p e n 

 

Mål for vores vuggestuegruppe 2023/2024

Vores absolut vigtigste opgave er, at skabe den gode relation både til barn/ voksen. Men også til jer forældre. Vi er bevidste om at I aflevere det dyrebareste til os, og derfor er vi optaget af, at skabe det bedste samarbejde og forhold til jer forældre.

Ikke 2 børn er ens, og derfor er den tætte dialog om lige netop jeres barn uhyre vigtigt.

Når de voksnes relation og trygheden er etableret, kan vi rette fokus på børnenes spirende lyst til, at udforske verden og vi understøtter og opmuntre dem til det.

Vi anerkender og støtter barnet i deres nærmeste udviklings zone, hvor barnet udviser forståelse for deres livsverden. 

Vi har fokus på, at skabe trygge og genkendelig rammer, hvori udvikling kan ske.  Vi er nysgerrige på barnets reaktioner og guider dem ,i at kunne reagulere sig selv i deres følelsesmæssige udvikling.

Vi er tydelige voksne der har for øje, at skabe trygge og genkendelige rammer.

Sprog

Vi tilbyder og arbejder med sproget gennem sange, læse bøger og sætte ord på alt hvad vi ser, oplever og sammen. Vi skaber overordnet sammenhænge og har en fællesskabsfølelse, hvor vi alle kan indgå og respektere hinanden.

Selvhjulpenhed

Vi arbejder og har fokus på, at de større børn bliver mere selvhjulpen i deres hverdag.

Ex. øve sig i garderoben, kan vente på tur og deltage i egen hverdag.

Relationer

Vi arbejder med, at få skabt en større nysgerrighed omkring hinanden i vuggestuen. Vi har relationerne i fokus og tilbyder mindre grupper, hvori børnene kan lære hinanden og de givne spilleregler at kende. Vi guider og hjælper dem i deres leg. Vi italesætter og sætter ord på deres hverdag, de givne situationer. Vi udfordre dem særligt til samlingerne, hvor vi har sproget i fokus gennem sange og den gensidige dialog. Her øves der også i at vente på tur, lytte, dele med hinanden og være i centrum.

Forældresamarbejdet

Vi lægger vægt på den daglige dialog med forældrene, vi gør os tilgængelige og kommer gerne til dem. Vi er et samarbejde, som går begge veje. Vi deler/fortæller hvad vi har fokus på i aktiviteter og i tema og lægger billeder op fra deres hverdag eller sange som vi ex. synger på stuen. Dette danner grobund for en fælles dialog mellem barn og forældre. Derudover har vi opstartssamtaler og tilbyder samtaler ved behov og igen til børnehave opstart (overlevering).

Udelivet

Vi elsker udelivet og det er også herigennem, at vi får skabt en masse kendskab til naturens gang, brugt vores kroppe og styrket motorikken.

 

 

M e j s e s t u e n    2,9 - 4 år

 

Plan for mejserne 2023/ 2024

Mejsestuen er for de mindste børnehavebørn. Vores børnetal er varieret, da vi får løbende nye børn fra vuggestuen og dagplejen. Vi er 3 -4 voksne, alt efter hvor mange børn der er.

Fokus på stuen

På mejsestuen har vi fokus på, at børnene skal trives. De skal være trygge ved at gå i børnehave, og de skal være trygge ved os voksne. Hvis det ikke er på plads, er det svært at arbejde med alle de andre ting som vi har fokus på. Vi vil gerne, at alle børn har flere relationer til andre børn. Vi ligger vægt på, at alle er gode at lege med og vi hjælper børnene med at få spurgt andre om de skal lege. Vi øver, at lytte til hinanden og vente på tur, når vi har samling.

Vi elsker at undersøge ting sammen, finde dyr og finde ud af hvilken bille vi har fundet. Vi læser bøger, synger sange og laver sanglege. Flere gange om året har vi et emne, et tema, som vi undersøger viden om og er kreative med. Tidligere har vi haft emner som farver, bondegårdsdyr, høst og prinser og prinsesser og har netop afsluttet vores tema om sanser. Indtil jul har vi rim og remser.

Tidsskema for dagen

9.00 Frugt og evt. samling (tirsdag spiser vi frugt 8.30)

9.30-11 Aktiviteter på stuen eller ude

11.00-11.30 Frokost i fast spisegruppe

11.45 Legepladsen / sovebørnene bliver puttet

13.30-14 Hviletid på stuerne

14.00 Frugt på stuerne

14.30 Ude- eller inde leg

Vi har en ugentlig tur dag, her  tager vi ud af huset. Vi tager ofte på de nærtliggende legepladser, i skoven, op til gederne, i Muldvarpen eller så øver vi bare at gå. Det at gå på tur kræver en del øvelse; der skal holdes i hånd, der skal følges med rækken og der skal lyttes godt efter hvad de vokse siger. Engang imellem har vi Børnebussen og tager på en længere tur ud i området.

Samling

Til samlinger laver og øver vi forskellige ting; såsom sang og sanglege, historielæsning, vente på tur, lytte til hinanden, koncentration, tale om emner der rører sig blandt børnene, sidde på numsen, bruge sproget, rim/remser, opmærksomhed.

Selvhjulpenhed

- Er en stor del af at gå fra vuggestuen til børnehaven. I børnehaven forventer vi at børnene øver sig i at tage tøjet på. Det er okay hvis man ikke kan, men man skal øve sig og hjælpe til. Vi bruger generelt ordet ”øve” meget. Alle, børn og voksne, har noget de skal øve sig på og sammen fejrer vi de små succeser. Det er en god idé at få øvet derhjemme hvis det er svært.

Sprog

Ligesom i resten af huset har vi på Mejsestuen fokus på den sproglige udvikling. Grundstenene til børns sprog dannes meget tidligt, og en tidligt indsats gør at vi har større mulighed for at opfange de børn, som har udfordringer med sproget; om det så er udtale eller deres sprogforståelse. I huset sprogvurderer vi alle 3-årige børn, dvs. når de er Mejser. Herfra bliver de så fulgt gennem børnehavetiden, hvis det viser sig, at der skal sættes ind med fokus på deres sprog. På stuen arbejder vi med rim og remser, historielæsning og sange. For os er det også vigtigt, at der tales ordentligt både børnene imellem og til de voksne, derfor arbejder vi også med det generelle sprogbrug på stuen og i hele huset.

Fri for mobberi

Tæt forbundet med sprogbruget arbejder vi i huset med fri for mobberi. Vi sætter ord på når nogle kommer i konflikter og hjælper med andre strategier, som der i stedet kunne være blevet brugt. Vi har fokus på at skabe og udvikle fællesskaberne børnene imellem. Vi bruger ”fri for mobberi” til at skabe en god kultur og tryghed på stuen.

Legetøj

Det kan skabe uro og børnene kan have sværere ved at indgå i fællesskaberne, hvis de har legetøj med som fylder hos dem, derfor skal legetøj blive hjemme. Børnene må gerne have en bamse med til hviletid, men det er vores erfaring, at mange kun har en bamse med, fordi der er andre der har. Derfor må det være op til jer at vurdere, om det er nødvendigt med en bamse. Bamserne kommer på rummet, når der ikke er hviletid.

Garderobe

I børnenes rum vil vi gerne, at der er tøj til al slags vejr, skiftetøj, fodtøj til al slags vejr samt at I husker at opdatere rummene og kasserne, når enten årstiden skifter, barnet vokser ud af tøjet eller når I får poser med vådt tøj med hjem. Det er begrænset hvad vi har af lånetøj, så derfor skal børnene have det de har brug for på rummene. Hvis I låner tøj (der står BHV på vores tøj) vil vi gerne have det rengjort tilbage igen.

Fødselsdage

Husk at melde ud i god tid hvis I gerne vil fejre jeres barn i børnehaven, så vi kan nå at planlægge det ind i vores program. Til fødselsdage synger vi fødselsdagssang, giver en gave fra børnehaven og får frugt og det som barnet har med til uddeling.

Vi opfordre til at finde et sundt alternativ til uddeling, så vi mindsker sukkerindtaget.

https://www.pinterest.dk

 

 

S v a n e s t u e n   4  - 5 år

 

Årets gang på Svanestuen

”Fortæl mig, og jeg glemmer,
vis mig, og jeg husker,
lad mig gøre det selv,
og jeg forstår.”

 

Svanestuen er for de mellemste børnehavebørn, og her er de i ca. 1 år.

Dagen starter med, at vi siger godmorgen til hinanden ved ankomst på stuen, og ligeledes siges der farvel i afhentningssituationen.

Dagligdagen på Svanestuen kan se meget forskellig ud, men vi starter med samling 8.45, hvor vi for eksempel taler om årstider, ugedage, synger sange, leger sanglege, og forskellige koncentrationslege.
Vi øver os i at lytte, give plads, og vente på tur.

Børnene har faste pladser når vi spiser, da vi ser at børnene oplever en tryghed, når der er genkendelighed i de faste rutiner. De faste pladser åbner også op for muligheden for at opbygge og videreudvikle relationerne børnene imellem, i de grupper de sidder i.

Der sendes ugeplan ud, hvor ugens program fremgår. Her er det vigtigt at I forældre forbereder jeres barn på dagens aktiviteter. Når barnet føler sig forberedt på dagen, oplever barnet en tryghed og ro.
Vi arbejder ud fra børnenes nærmeste udviklingszone, hvilket vi har for øje gennem hele dagen.
Vi arbejder med piktogrammer på stuen, som hænger i børnehøjde, så børnene visuelt kan følge med i hvad vi skal i løbet af dagen.

Børnene elsker at hjælpe til med de praktiske opgaver på stuen, f.eks. i forbindelse med de forskellige måltider. Vi giver alle børn den samme mulighed for at hjælpe i løbet af året.
Vi arbejder med, og øver os i at kunne selv, blandt andet i garderoben. Når børnene oplever at kunne selv og udvikle deres ressourcer, udvikler de også deres egen autonomi.

Formiddagsaktiviteten starter omkring 9.30, og her arbejder vi igennem året med de danske traditioner. Derudover vil vi arbejde med emner, som for eksempel:

Sprog
Vi arbejder med sprog hele tiden, for at øve og udvikle både ordforråd, udtale og sprogforståelse. Vi arbejder med sproget gennem rim/remser, historielæsning, sange og forskellige spil samt almindelig snak igennem dialoger i hverdagen.

Fri for mobberi
Målsætningen er at skabe rammer for det gode børnefællesskab, når vi arbejder med Fri for mobberi. Vi snakker både om følelser, hvordan man kan være en god ven, og øver os i at arbejde sammen om en opgave. Vi bruger samtalekort fra Fri for mobberi-kufferten, giver hinanden taktilmassage, og øver os i at samarbejde og forhandle.

Sociale fællesskaber og leg
Vi laver forskellige legegrupper og makkerpar, hvor børnene kommer til at lege med andre end dem de plejer at lege med, så alle har nogen at lege med. Dette gør vi for at åbne op for nye legerelationer på tværs af gruppen, og hjælpe børnene til at få øje på alt det gode og interessante ved hinanden. Derudover har vi en masse legetøj på stuen, som kan leges med når vi ikke har planlagte aktiviteter.

Fast tur-dag og demokrati i børnehøjde
Vores faste tur-dag er om mandagen, hvor vi vil gå rundt og besøge de forskellige legepladser i området. Efter frugt om fredagen, skal vi til stemmeurnerne, for at se hvilken legeplads vi skal på, på vores tur-dag. Demokratiet bestemmer. Vi øver dét selv at tage stilling, og at selvom turen ikke går derhen hvor man selv har stemt, så er det flertallet der bestemmer. Vi arbejder på at inddrage børnene i beslutningerne, og give dem noget medbestemmelse.

Krop, bevægelse og sanser
Gennem temaet Krop, bevægelse og sanser skaber vi mulighed for at børnene får oplevelser og udfordringer, der styrker den motoriske udvikling, den fysiske sundhed og de sansemæssige indtryk. De skal have mulighed for at udvikle kroppens grundlæggende funktioner, og støttes i at udvikle forståelse og respekt for egen og andres kropslighed.

Alle mennesker har forskellige måder at lære på, om det er auditivt, visuelt, taktilt eller et mix af disse. Vi vil give børnene mulighed for at lave forskellige aktiviteter, der tager højde for de forskellige læringsstile.

Legetøjsdag
Vi frabeder os at børnene har legetøj med i børnehave i hverdagene, da vi oplever at det bliver en hindring for nogle af børnene, og da vi har en masse spændende legetøj de kan lege med her i huset.
Når vi har legetøjsdag må der tages ét stykke legetøj med, som kan leges med i mindre grupper om formiddagen, for at øve at dele og lege med hinandens legetøj. 

”Vi skaber selv historien”
”Vi skaber selv historien” er et historielaboratorium for børn i Svanegruppe-alderen.
Det er et forløb, hvor børnene over 6 emner/besøg arbejder med, går på opdagelse i, og leger sig til viden om vores fælles historie fra stenalderen og til nutiden. Vi arbejder på stuen hvor vi læser, tegner og ser ’Rod i historien’ med Sigurd Barrett. Til hver tidsalder kommer Stine fra Skanderborg Museum, hvor hun har ting med fra de forskellige tidsaldre, som hun fortæller ud fra.

Eftermiddag
Når formiddagsaktiviteten er slut, og vi har spist frokost, går alle børn på legepladsen.
Før eftermiddagsfrugt går alle børn ind og har hviletid, i ca. 20 minutter. Børnene får til hviletiden mulighed for at komme ned i gear, og få bearbejdet alle dagens indtryk, hvilket er givet rigtig godt ud.
Resten af eftermiddagen leges der rundt om i huset og ude på legepladsen.

 

 

Ø r n e s t u e n  Storbørnsgruppe 5 - 6  år

 

Årets gang på Ørnestuen

Ørnestuen er vores storbørns gruppe.

Her arbejder vi hen imod en kommende skolestart.

Vi tager afsæt i vores pædagogiske lærerplan.

Mål

  • Styrke fællesskabet, både det nære og det store fællesskab på tværs af børnegrupperne
  • Tilgodese er aktivt udeliv.
  • Understøtte barnets sociale kompetencer.
  • Tilgodese kreativitet og nysgerrighed.
  • Bevare de gode traditioner.
  • Ruste børnene til skoleparathed

Vi har fokus på det relationelle, skabe og udvikle gode venskaber. Vi tager bl.a. afsæt i ”fri for mobberi”, og bruger det som afsæt for at få skabt en sund og tryg kultur i huset.

Vi deler gruppen i 2 mindre grupper som danner udgangspunkt for aktiviteter og ture ud af huset, i denne kontekst laver vi også små legegrupper.

Gode lege i institutionen er vigtige, men at være sammen i fritiden kan også være befordrende for fællesskabet, og her er I som forældre vigtige parter.

Vi vil tage skurvognen i brug i oktober, og vil lade de 2 grupper rotere mellem at være på basen og inde når vi laver Ørneaktiviteter om formiddagen.

Vi tilbyder i november måned en forældresamtale, som med udgangspunkt i et dialoghjul vil have fokus på evt. kommende skolestart. Dialoghjulet er lavet i et system ”Hjernen og hjertet” og sendes til Jer i E-boks, og I udfylder en forældre del, som kobles med vores personaledel, og danner baggrund for samtalen. Det bruges endvidere til en overgangsbeskrivelse til skolen.

Af traditioner har vi bl.a.

  • Fællesspisning i efteråret, det bliver 26/10.
  • Luciaeftermiddag i Fugldal tirsdag 13/12.
  • Bedsteforældredag forår
  • Børnefællesspisning/ skattejagt i maj
  • Fællesafslutning med forældre juni

 

Oversigt i stikord for årets gang

August/september/oktober

Samling i gruppen, skabe gode rutiner, en forudsigelig hverdag.

Dag, dato, måned, årstid.   Synge (aktuelle sange hænger på stuen), fortælle til hinanden, lytte, opmærksomhed, vente på tur. Læse kapitelbog, koncentration, bruge sproget…

Øve selvhjulpenhed ved toiletbesøg. De tørrer sig selv, vi hjælper i starten, og senere gør de det selv.

Leger forskellige lege, spil. Italesætte følelser, give plads til hinanden, vise respekt for hinanden, føle sig tryg i en gruppe. Lærer regelspil, øve sig i både at tabe og vinde, vente på tur.

Går i hallen, bruger hallen til både planlagte forløb og leg i kasser på væg og på trampolin.

Vi øver os i at cykle på egne cykler, først på p-plads, senere på stisystemet.

Motorikuger i uge 40 og 41. Fredag i uge 41 fælles motionsdag i huset.

November/december

Kreativ værksted med skrammelting.

Vi arbejder med bogstaver, lytter til lyde, rim/remser m.m

Traditionelle juleaktiviteter foregår i december.

Januar/februar/marts.

Sprog, alfabet, fortælle historier, hvad er læseretning, kigge i bøger, besøge bibliotek.

Leger med tal, små tælleopgaver, former tal.

Hvordan holder jeg på en blyant, tegner, skriver, laver opgaver

Arbejder med begreber, foran, bagved, under….

Laver puslespil, skaber systematik, danner overblik.

Arbejder med former, firkanter, ovaler, trekanter….

Spiller flere svære spil.

Hjælper med at lave mad i køkkenet, alle får en maddag.

Vi skal til Naturhistorisk museum i Århus

April/maj/juni

Vi gør de ting færdige vi er i gang med.

I skolepraktik

Forbereder afsked for forældre.

Vi slutter året af med en stor afskeds fest.

 

Vi ses på stuerne J