Vores værdier og pædagogik

Vi er en engageret og faglig dygtig personalegruppe, og vi har mange forskellige kompetencer. Vi brænder for at arbejde med børn, og får energi af at sætte aktiviteter i gang. Selvom vi er inddelt i fire grupper, er vi ret fleksible og hjælper hinanden, når der er brug for det. På den måde er vi ét hus.

Vi er positive i mødet med andre, og ser på intentionerne frem for handlingerne.

• Vores fundament bygger på nærvær, omsorg og gode relationer mellem børn og voksne. Vi møder barnet, der hvor det er og har blik for, hvad barnets nærmeste udviklingszone er. Barnet må gerne ”stå lidt på tæer”, når det handler om næste udviklingstrin. Det styrker barnets robusthed at lære nye færdigheder og få succes. Derfor støtter vi børnene i at være mest muligt selvhjulpne.

• Vi tror på, at barnet er værdifuldt, lige som det er! Vi anerkender barnet. Vi har ret til at være forskellige, og vi skal kunne rumme, at børn og familier er forskellige.

• Vi anser legen for at være det vigtigste pædagogiske redskab. Vi voksne leger med, og styrker børnenes legekompetencer. Vi støtter børnene i gode legerelationer og giver dem nogle redskaber til at bidrage i legen.

• Børnene har fordel af, at vi er et åbent Børnehus, da både børn og voksne ser hinanden på tværs af stuerne. Dette betyder også at børnene ved overgange har et kendskab til den nye stue.

• Fællesoplevelser er også et pædagogisk redskab, vi bruger. Vi tager på ugentlige ture ud af huset og styrker barnets bevidsthed om omverden. Vi skaber også andre fællesoplevelser omkring ude liv, bål, og meget andet. Vi vil rigtigt gerne udelivet, og er uden for hver dag, og oplever al slags vejr. Vi tænker ude livet ind i alt hvad vi laver.

• Vi er glade for motoriske lege, boldlege og bevægelsesaktiviteter. Vi udfordrer børnene i at få pulsen op – ved at løbe, gå langt på ture, lege de gamle fangelege.

• Vi er opmærksomme på vigtigheden af de daglige dialoger med børnene.