Traditioner og højtider

På Stadion Alle har vi en række faste traditioner og aktiviteter der følger årets gang.

Fastelavn

Til fastelavn bliver der lavet pynt og masker, sunget fastelavnssange og fastelavnstønderne bliver flot dekoreret.

I vuggestuen kan børnene godt blive lidt utrygge ved at skulle have udklædningstøj på, derfor er forældrene velkommen til at tage tøjet med i god tid, så deres barn kan vænne sig til det. I børnehaven kommer børnene udklædte på dagen, eller de har det med om morgenen. Vi har ansigtsmaling i huset, hvis børnene gerne vil males.

Vi slår alle katten af tønden om formiddagen i Fællesskabernes Hus i aktivitetssalen. Det er til stor glæde for de gamle beboere at overvære fastelavn, da rummet er fyldt med glade og forventningsfulde børn. Først starter vi formiddagen med fællessang og synger fastelavnssange. Derefter bliver der slået katten af tønden og en dronning og konge bliver kronet. Fællesskabernes hus er vært for fastelavnsboller og saftevand. Når alle festligheder er sluttet siger vi farvel og går hjem igen.

fastelavn i vuggestuen

Børnehaven

I forbindelse med samling synger børnehavebørnene fastelavnssange. Vi har en lille sangkuffert med forskellige rekvisitter, fx røde næser og masker

Påske

Til påske laver vi påskepynt med lim og saks. Vi sår karse, som børnene får med hjem. Børnene er med til at vande deres karse og ser det vokser fra dag til dag, og det giver anledning til mange gode snakke med børnene.

Påskeharen har måske gemt nogle små påskeæg til børnehavebørnene på legepladsen, og dem skal de hjælpe med at finde.

I køkkenet markeres maden med retter der høre påsken til.

Bedsteforældredag

Vi afholder bedsteforældredag  i maj måned.

Vi  invitere bedsteforældrene til kaffe og boller omkring kl. 9.30-11.00 på legepladsen. Vi har fællessamling med sang og musik, og her får bedsteforældrene mulighed for at være med. På legepladsen bliver der sat forskellige aktivitetsborde op, hvor der kan leges med eks. lego, klippe og klister og meget mere.

Sommerfest

Vi  holder sommerfest med børn og forældre en dag i juni måned. De kommende skolebørn opføre teater eller lign. for børn, forældre og personale. Derefter uddeles diplomer og der gives klapsalver. Efterfølgende spises den medbragte mad og vi hygger os på legepladsen.

Børnehusets fødselsdag i august måned

Om morgenen hejser vi flaget på legepladsen og pynter op i hele huset. I løbet af formiddagen fejrer vi fødselsdagen med sang og musik på legepladsen. Til vores 1 års fødselsdag i 2020 fik vi besøg af en klovn om formiddagen, og han lavede sjov med børn og personale.

Om eftermiddagen invitere vi forældrene til forældrekaffe. Vi samles omkring flaget og synger fødselsdagssangen, og bagefter spiser vi boller og  frugt fra vores fælles buffet bord.

Jul

December måned står i julens tegn. Vi juler og hygger med bagværk, julesange, julepynt, kalenderlys og nisser. I børnehaven er der små søde drillenisser, som på skift kommer med børnene hjem. Hver dag til samling, bliver der talt om, hvad nissen har drillet med hjemme hos det pågældende barn. I vuggestuen har de en sangkuffert med en nisse, en klokke, et juletræ m.m. Hver ting skal symbolisere en sang, som synges sammen med børnene.

Børnehaven

I børnehaven bages der pebernødder.

En fredag finder julenissen sin vej til Stadion Alle sammen med sine små hjælpenisser. Den har små godteposer med (der er ikke slik i poserne).

I løbet af december er maden i køkkenet også i julens tegn. Vi får bl.a. risengrød, tarteletter, marineret sild, flæskesteg og meget mere.

Vi går i samlet flok til julegudstjeneste i Ry kirke, og her vil præsterne med skuespil, sang og musik forsøge at vise, hvad julen handler om, og når vi kommer hjem står Marianne klar med risengrøden.

Op til jul holder vi julefest på legepladsen, og her er alle inviteret til gløgg, saftevand og æbleskiver samt dans om juletræet.

vuggestuen

Vuggestuen holder samling på legepladsen.